Terveysasemien puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet koko Keski-Suomessa. Keski-Suomen hyvinvointialueen terveysasemien puhelinpalvelut ovat ruuhkautunut pahoin, jonka vuoksi kaikkiin kiireettömiin soittopyyntöihin ei pystytä vastaamaan saman päivän aikana. Tilanne ei vaikuta kiireellisiin soittopyyntöihin, niihin pyritään vastaamaan samana päivänä.
Hyvinvointialue tiedottaa, ettei kannata ottaa yhteyttä uudelleen, mikäli takaisinsoittoa ei kuulu.
-Otathan yhteyttä asiassasi ainoastaan yhden puhelinnumeron tai chat-asioinnin kautta. Useat soittopyynnöt ruuhkauttavat puhelimia entisestään, tiedotteessa todetaan.
Keski-Suomen hyvinvointialueelta kannustetaan kaikkia asukkaita mahdollisuuksien mukaan käyttämään puhelinsoiton sijaan sähköisiä palveluita, kuten sairaanhoitajien chat-palvelua sekä Omaolo.fi- palvelua.
Valtakunnallinen Omaolo-palvelu on yksi Keski-Suomen hyvinvointialueen sähköisen asioinnin kanavista, jossa voit asioida ilman puhelinsoittoa ja palveluajoista riippumatta. Omaolo-palvelun oirearvion antama hoitosuositus voi olla esimerkiksi kiireellinen ohjaus alueen päivystykseen, sähköinen yhteydenotto ammattilaiselle, suora ohjaus esimerkiksi hoitajan, lääkärin tai fysioterapeutin sähköiseen ajanvaraukseen tai kotona toteutettavat hoito-ohjeet, riippuen aina yksilöllisistä vastauksista.
Myös reseptien uusinta onnistuu Omakanta-palvelussa.
Kaikkiin Keski-Suomen hyvinvointialueen tarjoamiin sähköisiin palveluihin voi tutustua asioi sähköisesti -sivulla.